Vagues de trens: més barat de liquidar, admet el ministre

 

Les vagues de ferrocarrils han costat al Regne Unit més del que hauria de resoldre les disputes fa mesos, ha dit el ministre de Ferrocarrils, Huw Merriman.

Les vagues han costat al Regne Unit més d'1.000 milions de lliures, va reconèixer a un comitè de diputats.

No obstant això, Merriman va dir que cap acord sobre els salaris era viable sense que els sindicats acceptessin "modernitzar" les pràctiques laborals, un punt de conflicte important en les negociacions.

"Són les reformes les que realment pagaran aquests acords de pagament", va dir.

També va dir que el futur de l'operador de trens Transpennine estava en revisió.

Quan va ser interrogat pel Comitè Select de Transport, Merriman va dir que les vagues ferroviàries costen a les organitzacions ferroviàries 25 milions de lliures al dia els dies laborables i 15 milions de lliures al dia els caps de setmana.

Va citar un informe que va trobar que les vagues havien costat a l'economia del Regne Unit 700 milions de lliures esterlines des de juny fins a Nadal.

Això ha suposat un èxit de més d'1.000 milions de lliures al Regne Unit, va reconèixer al parlamentari laborista Ben Bradshaw.

"Si ho mireu [a través d'aquesta lent particular, aleshores, absolutament, en realitat ha acabat costant més del que hauria estat el cas si s'acabés de resoldre", va dir Merriman.

Tanmateix, Merriman va afegir que si el govern s'hagués pactat amb els treballadors del ferrocarril l'any passat, hauria establert un precedent per a altres disputes salarials del sector públic.

"Hem de mirar quins professors s'estan donant, i quines infermeres s'estan donant també", va dir.

El sistema ferroviari del Regne Unit, que està molt subvencionat pel govern, és un mosaic d'organitzacions del sector públic i privat.

Tot i que les empreses operadores de trens són principalment del sector privat, va ser el contribuent qui finançava en gran mesura aquests acords de pagament, va dir Merriman.

El Regne Unit s'ha vist afectat per onades de vagues a mesura que els treballadors descontents de diversos sectors prenen mesures sobre els salaris i les condicions.

Els mestres i les infermeres es troben entre els treballadors del sector públic que han fet vaga, amb més vagues a venir.



Merriman va dir a Mps que l'ús del ferrocarril no s'havia recuperat després de la pandèmia i que la inflació era més alta que fa uns anys, fent que un acord salarial acceptable per als sindicats fos "més difícil de lliurar".

Els sindicats ferroviaris diuen que qualsevol oferta salarial hauria de reflectir l'augment del cost de la vida, que actualment està per sobre del 10%.

El sindicat RMT, que representa els treballadors del ferrocarril, va dir que les declaracions del Sr. Merriman equivalen a una admissió que "allargar la disputa del ferrocarril formava part d'una estratègia deliberada dictada per la preocupació del govern de mantenir baix el sou dels treballadors del ferrocarril, les infermeres, els treballadors d'ambulàncies i mestres".

"L'economia més àmplia i els interessos empresarials que es basaven en el comerç abans de Nadal eren només un dany col·lateral en aquesta política", va dir el secretari general de RMT, Mick Lynch.

Lynch també va dir que el govern havia intervingut just abans de Nadal per "torpedejar" les converses entre els sindicats i les empreses de trens, un càrrec que Merriman va negar al comitè.

Problemes transpenins

Merriman també va dir que el contracte de l'operador de trens Transpennine Express està en revisió.

Transpennine, que opera al nord d'Anglaterra i a Escòcia, fa mesos que cancel·la els trens diàriament.

L'empresa culpa de les cancel·lacions de les altes taxes de malaltia i de l'endarreriment en la formació de conductors a causa de la pandèmia.

Merriman va dir que quan el contracte de Transpennine Express s'acabi el maig, "ja està mirant què cal fer... pel que fa a aquest contracte".

Va dir que tenia dades setmanals sobre Transpennine i un altre operador amb problemes, Avanti West Coast, i que estava supervisant el que estaven fent per canviar les coses.

Recentment, el govern va donar a Avanti sis mesos per a finals de març, per millorar urgentment.

Un portaveu de TransPennine Express va dir dijous: "Estem compromesos amb les comunitats a les que servim i volem assegurar als nostres clients que estem fent tot el possible per oferir un servei de tren en què puguin confiar".

Transpennine "continua treballant a fons per oferir nivells més alts de prestació de serveis i per abordar els problemes que estan experimentant els clients", va afegir el portaveu.

Previous Post Next Post